Honnan érkeznek a weboldaladra a látogatók?
Elkészült a weboldalad – jöhetnek a látogatók! De vajon egyből, automatikusan látható leszel mások számára?
Nézzük át röviden, hogy milyen úton találhatnak el hozzád az érdeklődők!
Mi történik a weboldalad élesítése után?
Miután a webfejlesztő elkészítette és élesítette a weboldaladat, az onnantól kezdve elérhetővé válik mindenki számára, aki beírja a webcímet a böngészőjébe, vagy rákattint egy oda mutató linkre. Ugyanakkor a honlapod csupán egy lesz a sok millió weboldal között a neten, és amíg nem szerez magának némi ismerettséget, nem számíthatsz túl nagy látogatottságra.
A botok látogatása
Ha a fejlesztőd gondos volt, és leadta a Google felé az új oldal webhely térképét, hamarosan számíthatsz a Google bot-ok látogatására. A kis kíváncsiskodók bejárják a weboldaladat (feltérképezés – crawling), ismerkednek vele, feljegyeznek maguknak ezt-azt (indexelés), és értékelnek (rangsorolás – ranking). Pl. hogy miről szól a weboldal, milyen aloldalai vannak, mennyire informatív, igényes, és felhasználóbarát. (Nem csak a Google botok teszik ezt, hanem sok-sok egyéb bot is.) Időről-időre vissza is fognak térni, hogy ellenőrizzék: vannak-e újabb tartalmak, történt-e bárminemű változás.
Milyen úton juthatnak el hozzád az érdeklődők?
Nézzük, hogy milyen forrásból érkezhetnek a látogatók!
Közvetlen elérés
A legyszerűbb eset, amikor megadod valakinek a webcímet, ő pedig közvetlenül begépeli azt a böngésző cím sávjába. Ha tetszik neki az oldalad, lehet hogy ő is tovább ajánlja majd másoknak, és így terjedhet a honlapod jó híre. Átlagos weboldalaknál ez egy elég lassú folyamat.
Organikus keresés
Ha keresőmotorok (pl. a Google) a korábban említett feltérképezés során elég jónak találták a weboldaladat, szerepeltetni fogják a keresési találatok között. Például, ha a weboldalad részletesen, igényesen és informatívan taglalja a fogfehérítés menetét, akkor a fogfehérítés témájára rákereső felhasználók számára többek között a te oldaladat is fel fogja dobni találatként a rendszer. Hogy hányadik leszel a sorban, az attól függ hogy a többiekéhez képest mennyire bizonyult ütősnek az oldalad.
Ma már sokan használnak AI eszközöket (pl. ChatGPT, Gemini, Perplexity, Claude…) információ szerzésre. A mesterséges intelligenciát nagy mennyiségű adaton tanították fel, és elképzelhető, hogy idővel a te weboldalad tartalma is a látószögébe kerül. Ebben az esetben akár innen is érkezhetnek látogatók a weboldaladra.
Fizetett hirdetések
Lehetőséged van fizetett kampány(oka)t indítani a weboldalad, vagy az egyes szolgáltatásaid, termékeid népszerűsítésére. Ezt megteheted például a Google Ads segítségével, hogy kiemelt helyen szerepelj a keresési találatok között, vagy az egyéb Google platformokon. A másik népszerű lehetőség a Meta kampány indítása, amely a Facebook és az Instagram felületén fogja feldobni a hirdetéseidet, de hirdethetsz más közösségi média platformokon (pl. Linkedin, Pinterest) vagy egyéb rendszereken keresztül is. A hirdetéseid a saját weboldaladra terelik a látogatókat.
Az oldaladra mutató külső hivatkozások
A látogatók más weboldalakról is érkezhetnek, ha az adott honlap hivatkozik a te oldaladra. Például megemlítenek téged egy cikkben. Ezt hogyan érheted el?
- ha igazán jó minőségűek a tartalmaid, vagy a szolgáltatásod, idővel valószínűleg spontán hivatkozni fognak rád egyes weboldalak (például szakmai oldalak, blogok, hírportálok).
- fizethetsz is azért, hogy egy adott weboldal (ami lehet akár közösségi média oldal is) szponzorált tartalmat helyezzen el veled kapcsolatban, vagy megemlítsen téged a hírlevelében;
Összességében kétféle módon tudod támogatni az oldalad látogatottságát:
- Megfelelő tartalmi stratégiával
… melynek során olyan minőségi, értékes tartalmakat hozol létre, amelyek folyamatosan vonzzák a látogatókat és javítják az organikus elérést. - Fizetett kampányokkal
… amikor rászánsz egy adott összeget, hogy kiemelt helyen szerepeltethesd a hirdetésedet.
A kettő természetesen kombinálható.
Ha van rá lehetőséged, érdemes konzultálni olyan marketing szakemberrel, akivel egy komplex stratégiát tudtok felépíteni. Ha erre egyelőre nem áll rendelkezésre anyagi keret, akkor nézz szét a neten, nagyon jól dokumentált területről van szó. Néhány kulcsszó: keresőoptimalizálás, linképítés, sales funnel (tölcsér), online marketing stratégiák, Google Ads és Facebook Pixel…
Forgalom elemzés
Ha szeretnéd figyelemmel kísérni, hogy hogyan alakul az oldalad látogatottsága, és hogy milyen forrásból érkeznek a látogatóid, érdemes analitikai eszközöket (pl. Google Analytics) beépíteni a weboldalba, és elemezni az adatokat.