A weboldal készítés folyamata

Új, profi weboldalt szeretnél, de fogalmad sincs, hogy pontosan hogyan zajlik egy ilyen projekt? Mit érdemes előkészítened, mit csinál majd a fejlesztő, és mennyi ideig tart a közös munka?

Több mint 20 éve foglalkozom webfejlesztéssel, és tapasztalatból mondhatom: minél jobban ismered a folyamatot, annál gördülékenyebben megy majd az együttműködés. Tudni fogod, hogy mire számíthatsz, mikor lesz rád szükség, és milyen elvárásokat támaszthatsz.

Ebben az útmutatóban végigvezetlek a teljes folyamaton – az első beszélgetéstől kezdve egészen az élesítésig, és azon túl is.

Mielőtt belemerülnénk a részletekbe, nézzük meg, hogy milyen főbb szakaszokból áll a weboldal készítés. Ez segít, hogy átlásd a teljes folyamatot.

A főbb szakaszok, röviden

Egy tipikus webes projekt 5 nagyobb fázisra bontható, amelyek egymásra épülnek:

  1. Előkészítés és tervezés
    Részletesen megbeszéljük, hogy mit szeretnél, és hogy a tapasztalataim alapján mit javasolok neked. Ez alapján elkészül a specifikáció, az árajánlat, és a szerződés, majd elindul a tervezési folyamat. Létrehozunk egy olyan stabil alapot, amire utána nyugodt szívvel építhetünk.
  2. Tartalom összeállítása
    Összeszedjük a weboldalra kerülő szövegeket, képeket és egyéb anyagokat. Ez sokszor a leghosszabb fázis, és főként rajtad múlik, hogy milyen ütemben haladunk. Természetesen ehhez minden támogatást megkapsz.
  3. Fejlesztés
    Amíg te az anyagokat állítod össze, addig én elkezdem telepíteni és konfigurálni a WordPresst, előkészítem a weboldal kódját, beállítom a dizájnt. Amikor megkapom a kész tartalmat, akkor már látványosan tudok haladni az oldal összeállításával.
  4. Véglegesítés
    A fejlesztést a tesztelés, a hibajavítás és a finomhangolás követi. Amikor megrendelői és fejlesztői oldalon egyaránt elégedettek vagyunk az eredménnyel, élesítjük az oldalt.
  5. Támogatás
    A weboldal élesítése után is oda kell figyelni a rendszerre: folyamatos karbantartással és tartalmi frissítésekkel biztosíthatjuk, hogy mindig naprakész legyen.

Mennyi időt vesz igénybe ez az egész?

A rövid válasz: 3 – 12 hét, egy átlagos weboldalnál.
A hosszabb válasz: attól függ. Egy egyszerű, bemutatkozó weboldal akár 2-4 hét alatt is elkészülhet, míg egy összetettebb, több funkciós oldal fejlesztése akár 2-3 hónapot is igénybe vehet.

A tapasztalatok alapján a legtöbb időt a tartalom összeállítása viszi el. Ha gyorsan tudod szállítani a szövegeket és képeket, akkor gyorsabban haladunk. Ha elhúzódik, akkor nyilván lassul az egész projekt.

Mi lesz a te feladatod, és mit csinál a fejlesztő?

Ezek lesznek a te feladataid:

  • Megfogalmazod az elképzeléseidet, céljaidat;
  • Visszajelzéseket adsz a tervekre;
  • Elkészíted vagy elkészítteted a tartalmat (szövegek, képek, dokumentumok)
  • Átnézed és jóváhagyod az egyes fázisokat;
  • Teszteled az oldalt a véglegesítés előtt;

Ezt végzi a fejlesztő:

  • Igényfelmérés, tanácsadás;
  • Tervek elkészítése;
  • Fejlesztés (WordPress telepítés és konfigurálás, dizájn beállítása, funkciók megvalósítása);
  • Tesztelés, hibajavítás, finomhangolás;
  • Élesítés, betanítás, dokumentáció;
  • Karbantartás (ha szerződünk rá);

A lényeg: minél aktívabban részt veszel a folyamatban, annál gyorsabban és jobban tudunk haladni. Ha hosszú ideig nem jelzel vissza, vagy ha sokat kell várni a tartalomra, akkor az egész projekt csúszik.

Az első lépés az igényfelmérés

Amikor felveszed velem a kapcsolat, garantáltan az lesz az első lépés, hogy jó alaposan kifaggatlak. Ez az igényfelmérés, melynek lépéseiről a téma fontossága miatt egy önálló cikkben írtam részletesen. Általában egy űrlapot kell kitöltened, amely több témakört is érint, a vállalkozásod jellegétől kezdve a funkcionalitáson át egészen a stílusig. Ez neked is segít abban, hogy tisztában lásd a céljaidat, és én is fel tudok készülni az ezt követő személyes (vagy online) konzultációra. Ez a projekt méretétől függően lehet egy fél órás megbeszélés, de lehet több alkalmas, sok résztvevős egyeztetés is. Itt fel tudod tenni a kérdéseidet és tisztázhatunk minden részletet.

Brief és specifikáció, szerződés és árajánlat

A körültekintő igényfelmérés eredményeképpen készülnek el azok a dokumentumok, amelyek a tervezés és a közös munka alapját képezik. Ilyen például a brief, amely röviden és világosan összefoglalja a főbb célkitűzéseket, és a specifikáció, amely részletekbe menően taglalja, hogy a leendő weboldal mit fog tartalmazni, és mit nem.

Amikor már pontosan megfogalmaztuk, hogy mi a feladat, akkor tudok felelősen árajánlatot adni, és ha ezt elfogadtad, elkészülhet a szerződés, amely tartalmazza a közös munka feltételeit, és a specifikáció alapján rögzíti, hogy a projekt milyen feladatok és célkitűzések teljesítését foglalja magába.

Drótváz, moodboard és grafikai terv

A specifikáció alapján kezdődik a tényleges rendszer tervezés. Ilyenkor ideális esetben készül egy drótváz, amely az oldal struktúrájára koncentrál, egy moodboard (hangulattábla), amely a stílust hivatott „belőni” (színek, betűtípus, hangulat), végül a teljes grafikai terv (esetleg kattintható prototípus), amely már a végső látványterv.

Iteratív folyamatról beszélünk, vagyis több körben zajlik az egyeztetés és módosítás.

Csakis akkor szabad továbblépni a következő szakaszba, amikor már minden résztvevő tökéletesen elégedett a tervekkel, teljesnek érzi azt és nincs benne bizonytalanság sem a strukturával, sem a stílussal kapcsolatban.

Többnyire már a tervezéssel párhuzamosan el lehet kezdeni a meglévő anyagok (képek, szövegek, dokumentumok) összegyűjtését és a hiányzó tartalmak előállítását. Ideális esetben már a grafikai tervben a véglegesnek szánt szövegek és grafikák szerepelnek.

Nézzük át – a teljesség igénye nélkül – hogy mi minden fog kelleni!

  • Szövegek
    Beleértve fordítást (ha többnyelvű oldalt szeretnél), a keresőoptimalizáláshoz szükséges kulcsszavakat és leírásokat, továbbá a letölthető dokumentumokat.
  • Képek és grafikák
    pl. logók (saját logó, tanusítványok, partnerek…), fényképek (termékekről, kollégákról, üzlethelységről…), illusztrációk, ikonok
  • Jogi dokumentumok
    pl. cégadatok, adatvédelmi nyilatkozat, webshop esetén ÁSZF és egyebek.
  • Közösségi média linkek
    ha van céges Facebook, Instagram, LinkedIn stb. fiókod, azt érdemes lesz feltűntetni az oldalon
  • Google és egyéb regisztrációk, mérőkódok
    attól függően, hogy milyen funkciókat szeretnél (pl analitika, hírlevél küldés, stb)

Részletesebb listát találsz a Weboldalhoz előkészítendő tartalmak című cikkünkben.

Ha szükséges, ezen a ponton be tudsz vonni szövegírót, fordítót, grafikust, fotóst és jogi szakembert, de természetesen a fejlesztő csapat is sok mindenben tud neked segíteni.

Tapasztalataink szerint weboldal készítés folyamata során a megrendelők ezt a feladatot szokták leginkább alábecsülni. Ránézésre könnyűnek tűnik kitalálni pár oldalnyi szöveget és összeszedni a céggel kapcsolatos dolgokat, aztán amikor eljön az idő, végeláthatatlan nyűglődésbe bonyolódnak. Számíts rá, hogy a tartalomgyártás nem egy laza és gyors feladat!

A weboldal készítés folyamata során ez az a pont, amikor hátradőlhetsz. Ha már a rendelkezésemre áll a terv és a tartalom, akkor egy darabig önjáró módon dolgozom. Feltelepíti a keretrendszert és a szükséges bővítményeket, elvégzi a szükséges beállításokat, kódot ír, feltölti a tartalmat és kialakítja a dizájnt.

Itt annyi lesz a feladatod, hogy néha ránézz a készülő oldalra (amikor már van mit nézni) és jelezd, ha szerinted valami nem a tervek szerint alakul. A fejlesztés általában egy online elérhető fejlesztői környezetben zajlik, ahol jelszóval belépve láthatod a készülő weboldalt.

Tesztelés, hibajavítás és finomhangolás

Amikor a fejlesztő végzett a munkával, nincs más hátra, mint az alapos tesztelés és az utolsó simítások elvégzése. Ebben a fázisban az a legfontosabb, hogy nagyon alaposan végigkattintgasd az oldalt (beleértve az adminisztrációs felületet is), hogy ne utólag kelljen kérdésekkel bombáznod a fejlesztőt, aki már rég egy másik projekten dolgozik.

Élesítés

Ha te is rendben találsz mindent, akkor jöhet az élesítés és az átadás. Az utóbbi két dolgot foglal magába: megkapod a dokumentációt (beleértve az belépési kódokat) és részt veszel egy betanításon, melynek során megtanulod használni az oldalad adminisztrációs felületét.

Átadás és betanítás

A weboldal átadása után sem áll meg az élet a honlapod háza táján. Lássuk, mire érdemes figyelned!

Karbantartás

A folyamatos karbantartás (ellenőrzés, frissítés) a záloga annak, hogy a weboldalad hosszú távon is megfelelően és biztonságosan működjön. Ezt a feladatot semmiképp nem érdemes elhanyagolni, ha nem szeretnél egy feltört oldallal szembesülni. Viszont nem feltétlenül neked kell bíbelődnöd ezzel, a webfejelsztők általában szívesen vállalják az általuk elkészített oldal gondozását.

Elemzés

Miután a rendszer már egy ideje használatban van, ajánlott újra összeülni a csapattal és átbeszélni a tapasztalatokat. Elképzelhető, hogy a felhasználói szokások, visszajelzések alapján érdemes kisebb változtatásokat eszközölni, vagy elgondolkodni további funkciók beiktatásán.

Friss tartalmak

A felhasználók és a keresőmotorok nagyra értékelik, ha az oldaladon folyamatosan találnak friss taraltalmakat, ajánlatokat. Sok honlap tulajdonos ódzkodik ettől, mert úgy gondolják hogy sem idejük, sem ihletük nincs a tartalom íráshoz, ám megéri belefektetni egy kis energiát!

Mennyi ideig tart egy weboldal elkészítése?

Attól függ. Egy egyszerű bemutatkozó weboldal 3-6 hét alatt is elkészülhet, míg egy összetettebb, több funkciós oldal akár 12-16 hetet is igénybe vehet.

Ha szívesen egyeztetnél velem az elképzeléseiddel kapcsolatban, akkor keress bátran a lenti elérhetőségeimen, vagy foglalj időpontot ingyenes online konzultációra!